Liten fördjupning om tänder

I våra tänder lagras massor av information, därför är tänder och käkar intressant att analysera lite extra. Peter Lingström, professor i odontologi vid Sahlgrenska akademin som var i kyrkan den 28 april, har studerat tandstatus på hundratals anonyma individer från arkeologiska utgrävningar. Som exempel kan nämnas utgrävningar i Nordstan i Göteborg samt gravarna runt den medeltida kyrkan Sankt Per i Skara, som resulterade i boken "S:t Per i Skara - om liv och död i den medeltida staden". Vad som gör Ladulåsfallet extra intressant är att man vet vems tänder man studerar – både till namnet och deras historia, vilket samhällskikt de tillhörde med mera.

 


Det man tittar på är förekomsten av hål i tänderna – karies - slitage och bettavvikelser. Man letar också efter spår efter tandlossning och tittar  på hur käklederna ser ut. Tänderna kan även användas som hjälp vid åldersbestämning av en person.

Vad Peter Lingström så här långt kunnat avgöra är att Ladulåsfamiljens tänder inte var lika slitna som de från Skara eller Göteborg. Detta beror sannolikt på att Ladulås tillhörde toppskiktet i dåtidens samhälle och därmed hade finare, mer lättuggad mat. Det finns tecken på karies hos flera av individerna vilket tyder på att man hade tillgång till socker och andra naturligt sötade födoämnen som frukt och bär. Idag är socker billigt och är var mans tillgång, men på 1200-talet var det en lyxvara som bara de högre samhällsklasserna hade råd med. Förmodligen var det den växande handeln och utbytet med andra länder som hade ökat tillgången till sötsaker under 1200-talets senare hälft. Magnus Ladulås far Birger jarl hade kanske inte samma vanor vad gäller intag av socker,  han hade i all fall ingen karies och inte heller Magnus lillebror Erik, som dog ung och ligger i samma grav som Birger jarl i Varnhem.


Peter Lingström, professor i odontologi vid Sahlgrenska akademin tittar närmare på Ladulåsfamiljens tänder.


Förutom den kliniska undersökningen av alla tänderna gjordes också undersökning med röntgen. Rättsodontolog Irina Dawidson hade möjlighet att med en portabel utrustning röntga skallar och ett urval av tänderna på plats i Riddarholmskyrkans sakristia. Resultatet av denna undersökning ska Peter Lingström ta fram under hösten. Röntgen är också en hjälp i de fall det saknas tänder.  Det blir ett pusselarbete att lägga samman alla fakta.

Tyvärr saknas ju en del tänder och käkar, bland annat från Magnus Ladulås. Tänder kan ha lossnat redan under personernas levnad, men tänder har också lossnat och försvunnit i hanteringen när skeletten flyttats vid nya gravnedsättningar. Men att hela käkar försvunnit har man ingen riktigt bra förklaring till.


Kommentarer
Postat av: Tilda

Hej hopp. Minns inte riktigt vart jag har fått den här adressen ifrån, typ i skolan. Aja, var bara tvungen tjecka vad det var för nåt :D Tycker det är rätt roligt med sånt här. Jag och pappa brukar kolla på typ natur magazinet eller vad det heter. Och på antikrunan! Men det är rätt roligt.

Men aja. Har lärt mig når nytt ; OSTEOLOG! typ.

OSTeolog. Haha. hejdå ! /Jag, 12 år.

2011-05-25 @ 19:55:45
URL: http://tildas.eu
Postat av: Anja

Hej Tilda

Va' kul att du kollar in här! Visst är det spännande med osteologi och annat. Man kan lära sig mycket och dessutom fantisera om hur dom hade det för 700 år sen.

2011-06-12 @ 06:29:41
Postat av: Fanny

Hejsan Svejsan! Det här om Ladulås familjen är jätte intressant!!! Jag älskar att få höra om gamla kungars legender och såna här utgrävningar, jag går bara i 4:an så vi har inte kommit in på medeltiden men ändå!! Min pappa och jag tittar också på antikrundan och sånt där. När jag blir stor ska jag bli antigen arkeolog eller osteolog!

Hejdå!///Fanny, 10 år!!

2011-06-27 @ 17:56:56
Postat av: Anonym

Hejsan Svejsan! Det här om Ladulås familjen är jätte intressant!!! Jag älskar att få höra om gamla kungars legender och såna här utgrävningar, jag går bara i 4:an så vi har inte kommit in på medeltiden men ändå!! Min pappa och jag tittar också på antikrundan och sånt där. När jag blir stor ska jag bli antigen arkeolog eller osteolog!

Hejdå!///Fanny, 10 år!!

2011-06-27 @ 17:58:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0